Ataki na systemy przemysłowe przez luki bezpieczeństwa zdalnego dostępu
Co kryje się w urządzeniach umożliwiających zdalny dostęp do ICS?
W 2017 odkryto login i hash hasła ukrytego użytkownika oraz klucze prywatne w firmware urządzeń Westermo zapewniających zdalny dostęp do sieci ICS. Jedna z podatności została oceniona na 10 w skali CVSS v3. Przykład ataku na infrastrukturę OT z wykorzystaniem zdalnego dostępu oraz słabych haseł został upubliczniony w 2014 przez Departament of Homeland Security.
Zdalny dostęp do sieci OT
Zdalny dostęp do sieci OT odgrywa ważną rolę w monitorowaniu systemów ICS ze strony zewnętrznych serwisantów. Powszechny problem stanowi słabe zabezpieczenie urządzeń poprzez stosowanie domyślnych haseł czy zakodowanych na stałe, ukrytych kont logowania, haseł oraz kluczy. Wyzwanie w środowisku ICS stanowi także ograniczenie widoczności po zalogowaniu do sieci do konkretnych urządzeń, zamiast nielimitowanego dostępu do całej podsieci, w której mogą znajdować się także inne komponenty. Ponadto brak autentykacji oraz autoryzacji, a także płaskie struktury sieciowe stwarzają zagrożenie dla systemów ze strony atakujących.
Integracja maszyn oraz linii technologicznych przez zewnętrznych partnerów często związana jest z zapisami umowy i przyznaniem dostawcom prawa wyłączności do konserwacji oraz modyfikacji programowania w okresie gwarancyjnym. Nieautoryzowane zmiany dokonywane przez działy utrzymania ruchu wiążą się z utratą gwarancji na instalację. Klienci często udostępniają producentom zdalny dostęp do urządzeń w celu skrócenia czasu przestoju instalacji w przypadku awarii. Stwarza to dodatkowe wyzwania zespołom odpowiedzialnym za zapewnienie bezpieczeństwa i wymaga od nich zaangażowania oraz sformułowania wytycznych jeszcze na etapie specyfikowania zamówień.
Scenariusze zagrożeń
Bezpośredni atak na punkt dostępu zdalnego, np poprzez:
Scenariusz 1.
wykorzystanie metod typu brute-force w celu uzyskania dostępu do punktów dostępu zabezpieczonych hasłem,
Scenariusz 2.
ponowne wykorzystanie przechwyconego tokenu w celu uzyskania dostępu np. do konsoli zarządzania,
Scenariusz 3.
ataki typowe dla sieci web, takie jak: wstrzyknięcie lub CSRF na punkty wykorzystywane do zdalnego dostępu w celach serwisowych.
Ataki pośrednie przez systemy dostawców usług, dla których utworzono zdalny dostęp:
Scenariusz 4.
użycie oprogramowania typu RAT (trojanów) w celu uzyskania bezpośredniego dostępu do stacji inżynierskiej,
Scenariusz 5.
kradzież haseł, certyfikatów lub innych poświadczeń lub wykorzystanie innych technik do pozyskania szczegółów logowania np. przekupienie lub szantażowanie osób mających dostęp do takich danych,
Scenariusz 6.
kradzież sprzętu np. notebooków z skonfigurowanym oprogramowaniem do zdalnego dostępu.
W jaki sposób zapobiegać atakom na sieci ICS?
1. dezaktywacja, blokada lub usunięcie domyślnych użytkowników / haseł. Zasady specyfikowane są w warunkach dostawy, a ich spełnienie weryfikowane oraz potwierdzone w protokole odbioru,
2. korzystanie z wystarczająco bezpiecznych procedur uwierzytelniania, np. wstępnie współdzielone klucze (pre-shared key), certyfikaty, tokeny sprzętowe, hasła jednorazowe i uwierzytelnianie wieloskładnikowe,
3. ochrona kanału transmisji przez szyfrowanie z wykorzystaniem bezpiecznych algorytmów szyfrujących,
4. segmentacja sieci, w celu zminimalizowania „zasięgu” zdalnego dostępu,
5. konfiguracja punktów dostępu do zdalnej konserwacji w strefie zdemilitaryzowanej (DMZ). W ten sposób dostawcy usług najpierw łączą się z DMZ, a nie bezpośrednio z siecią ICS. Tam uzyskują wymagany dostęp tylko do systemu docelowego.
6. zdalny dostęp powinien być zawsze kierowany przez firewall (zaporę ogniową), która pozwala i monitoruje dostęp do systemu docelowego. Odpowiednie reguły pozwalają na ujawnienie tylko tych adresów IP, portów i systemów, które są niezbędne do wykonania prac serwisowych
7. zapewnienie zdalnego dostępu pracownikom wyłącznie na czas prowadzenia konkretnego zadania serwisowego.
8. rejestrowanie sesji dostępu zdalnego w celu zapewnienia identyfikowalności. Należy zastosować dodatkowe procesy, aby zapewnić, że zarejestrowane dane zostaną ocenione i zarchiwizowane.
9. korzystanie ze spersonalizowanych środków dostępu, tzn. nie można współdzielić kont funkcjonalnych, co oznacza, przypisanie loginu do pojedynczego użytkownika.
10. cykliczny audyt systemów oraz środków dostępu.
Do monitorowania zdalnego dostępu służą m.in. rozwiązania firmy Honeywell oparte na platformie Forge.
0 komentarzy